\

ÚvodO INSIAAktualityPřerušení provozu: pojištění může zmírnit ztráty

Přerušení provozu: pojištění může zmírnit ztráty

6. března 2008 | Rubriky: Aktuality

Zdroj: IHNED
Autor: Pavel Cechl, IHNED

Škody na majetku, ale také ztráty na zisku mohou podniku přinést požár nebo povodeň. Své zkušenosti s tím mají například nájemci pražského obchodního centra Palladium, které nedávný oheň v podzemních garážích vyřadil na dlouho z provozu. "Teď, když máme zavřeno a nevyděláváme, je to pro nás obrovský problém," uvedla nedávno Tereza Kučerová, majitelka obchodu Kebab Fashion Store, jenž je v Palladiu v nájmu.

Firmy, které si na takové situace neuzavřely pojištění, i když to měly ve smlouvě s Palladiem, teď je to mrzí. To je i případ Lindy Vavříkové, majitelky společnosti na zážitky Allegria. "Máme tam stánek, ale žádné pojištění jsme neuzavřeli. Teď toho litujeme," říká.

O pojištění však přesto do budoucna neuvažuje. "Myslím si, že už se něco podobného nebude opakovat," doufá.

Můžete si pojistit i výpadek dodávky
Pojištění na přerušení provozu však není pouze pro případ přerušení provozu způsobeného ohněm. Seznam pojistných událostí je daleko širší, například pro případ povodně či poškození stroje.

"V případě rozsáhlejších pojistek může pojišťovna uhradit i výpadek klíčového dodavatele," vypočítává ředitel pojišťovací makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus.

Pojišťovna někdy nese tíži nákladů i za věci spojené s provozem firmy související vzdáleně. To je případ pražské firmy Framar, kterou zasáhly v roce 2002 povodně. "Zákazníci si odvykli k nám jezdit a museli jsme to řešit reklamní kampaní, kterou hradila pojišťovna," říká ředitel společnosti Jiří Martínek.

Pojištění pokrývá také bourací, záchranné či odklízecí práce nebo například náklady spojené s nájmem náhradních prostor či náhradní dodávkou elektrického proudu z různých záložních agregátů.

Pojištění přerušení provozu je možné obvykle uzavřít jako připojištění k jiným typům pojištění, například majetku či proti živelním událostem.

Uzavřít ho mohou téměř všechny velké firmy, ale také drobní živnostníci, jako třeba papírníci, knihkupci, řezníci, pekaři nebo fotografové.

Na stanovení výše pojistného má vliv celá řada faktorů. "Důležitý je výkaz zisku a ztrát, od kterého se odvíjí stanovení správné pojistné částky. Pojišťovna se potřebuje dozvědět například typ provozované činnosti, výrobní program, organizaci provozu, úroveň protipožárního zabezpečení a další věci," říká Pavla Paseková z pojišťovny Allianz.

Spoluúčast firem je dva či deset dní
Na výši částky, kterou pojištěná firma či podnikatel za rok zaplatí, mají vliv i další faktory. Jednou z nich je například délka spoluúčasti. Ta se v současnosti pohybuje v rozmezí dvou až 10 dnů a určuje, po kolika dnech pojišťovna začne plnit své závazky.

Důležitá je také maximální výše škody, do které pojišťovna za ně ručí, a doba, po kterou bude vyplácet pojistné plnění. Nejčastěji začíná na třech měsících a končí na 12. Nezanedbatelný není ani rozsah rizik, na která se firma chce nechat pojistit.

Některé pojišťovny proto doporučují spolupráci s odbornými firmami. "Konstrukce produktů občas vyžaduje konzultaci s pojišťovacími poradci," říká Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny.

Při sjednávání pojištění je nutné předložit především výkazy o hospodaření firmy za uplynulé období. Při řešení pojistné události by si měl podnikatel připravit i dokumenty o jednotlivých závazcích, které firma má, například o splátkách leasingu, úvěrů nebo výši nájmu.

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn