\

ÚvodBlogPetr Pecina: Pandemie ukázala, že se dá ušetřit spoustu času. Nadšení do práce mi vydrželo dodnes

Petr Pecina: Pandemie ukázala, že se dá ušetřit spoustu času. Nadšení do práce mi vydrželo dodnes

1. března 2021 | Rubriky: Blog | Pojištění občanů | Pojištění firem

Petr Pecina: Pandemie ukázala, že se dá ušetřit spoustu času. Nadšení do práce mi vydrželo dodnes

Připravili jsme si pro vás exkluzivní rozhovor s Petrem Pecinou, který patří mezi nejúspěšnější partnery sítě INSIA. Finančním poradenstvím žije, věnuje se mu už přes 20 let a je autorem několika publikací o pojišťovnictví. S Petrem jsme se bavili o jeho začátcích, spolupráci s INSIA, regulaci a dopadech koronavirové pandemie na jeho byznys a pojistný trh.

Petře, ze všeho nejdříve bych se Vás rád zeptal na to, jak vypadaly Vaše začátky

S finančními produkty jsem začal pracovat už na střední škole v roce 2000. Účastnil jsem se tenkrát školení dnes už neexistující Hypo stavební spořitelny a oslovilo mě to. Prvním finančním produktem, který jsem klientům zprostředkoval, bylo stavební spoření. Jen bych se v té době ještě nenazval skutečným finančním poradcem. Ale je pravda, že už tehdy jsem si pohrával s myšlenkou, že bych se tomu mohl věnovat naplno.

Dodnes si pamatuji, kdy jsem tohle rozhodnutí udělal. Bylo to o víkendu koncem dubna roku 2000 v Pardubicích, kdy jsem se účastnil jednoho semináře o komplexním finančním poradenství, který vedl Peter Krištofovič. Podle mého názoru je to jeden z nejlepších byznys koučů současnosti a jeho prezentace mě zaujala natolik, že jsem se rozhodl stát se profesionálním finančním poradcem. Odmaturoval jsem, začal jsem studovat obor finance na VŠE v Praze a od prvního ročníku jsem se i naplno začal věnovat finančnímu poradenství. To nadšení mi vydrželo dodneška!

Pecina Krištofovič(Petr Pecina a Peter Krištofovič)

Bylo pro vás těžké tento byznys rozeběhnout?

Nebylo to jednoduché, protože jsem se přestěhoval do Prahy a neměl jsem tu žádné kontakty. Nabízet penzijní spoření osmnáctiletým studentům nebylo úplně snadné, takže jsem svoji klientelu začal budovat na Pardubicku a Chrudimsku. Jsem rád, že většina klientů z té doby se mnou spolupracuje dodnes.

Kdy jste začal spolupracovat s INSIA?

Do INSIA jsem vstoupil, když jsem dokončoval studium na VŠ. Bylo to někdy mezi zářím a říjnem roku 2005. Splnil jsem tehdy podmínky pro spolupráci na pozici koordinátora.

Jak moc se za tu dobu změnil finanční trh?

Trh se změnil zásadním způsobem. Změnil se klient, finanční služby, poskytovatelé finančních produktů, technologie a samozřejmě i INSIA. K tomu se zpřísnil dohled, regulace je dnes o něčem úplně jiném.

Dříve bylo snazší s finančním poradenstvím začít. Stačilo absolvovat několikahodinové školení a člověk mohl začít pojišťovat. Dnes už to tak jednoduché není, což je samozřejmě dobře. Na druhou stranu je dnes mnohem více administrativy a více konkurence.

Jsou dnes finanční poradci schopnější?

Záleží v čem, ale zpřísněná regulace poradce samozřejmě vede k větší profesionalitě. Tlak na náročnější zkoušky odborné způsobilosti je správný. Dříve bylo možné složit bez předchozí přípravy zkoušku za dvacet minut. To už dnes možné není. Těžší zkoušky hodnotím pozitivně. Trh finančních služeb přesně toto potřeboval. Ale ani ta nejpřísnější regulace neovlivní jednu věc. Že je důležité, aby byl dostatečně finančně gramotný samotný klient. Ani sebepřísnější zkoušky klientovi totiž nezaručí, že se vždy setká s poctivým poradcem.

Pozorujete nějakou změnu v přístupu klientů?

Ano. Klient je dnes informovanější a náročnější. Ví toho o pojištění mnohem více, má jasnější představu, co chce, a víc se ptá. Moc dobře ví, že může spoustu informací získat na internetu a že má k dispozici nejrůznější srovnávače. Má mnohem jasnější představu o ceně pojištění. Na druhou stranu v dnešní zrychlené době jsou klienti mnohem více zahlceni informacemi. Mají mnohem více práce, musí se věnovat hlavně svému oboru a musí více pracovat s časem. Dnes člověk potřebuje víc než kdy předtím profesionálního poradce, na kterého se může spolehnout. Důvěra ve vztahu poradce - klient je nyní proto ještě důležitější než kdysi.

Myslíte, že moderní srovnávače můžou ohrozit práci finančního poradce? Obejít ho?

Nepovažuji to za hrozbu. Jakýkoliv internetový srovnávač je někým financován s jasným cílem, je to byznys jako každý jiný. Musí se zaplatit vývoj srovnávače, reklama atd. Přímé sjednávání produktů přes internet stojí spoustu peněz a hodně projektů kvůli tomu zaniklo. Myslím si, že moderní technologie by měla sloužit především profesionálovi, který dlouhodobě spolupracuje s klientem.

Představa, že se klient, který je třeba lékař, zubař, veterinář nebo truhlář, přes den věnuje naplno své profesi a večer se stará o své osobní finance a řeší je pomocí internetu, mi nepřijde úplně správná a dlouhodobě udržitelná.

A co byste poradil klientům předtím, než kontaktují finančního poradce?

Aby měli základní představu o tom, co chtějí řešit. Aby měli přehled, jaké finanční produkty už mají sjednané. Občas se mi stane, že klient ani netuší, za jaké produkty platí a co má pojištěno.

Jak se odrazila pandemie koronaviru na Vašem byznysu?

Když to vypuklo, tak to samozřejmě byla velká nejistota. Úplně nová situace. Děti doma, starost o rodinu a domácnost a do toho všeho člověk musel nějakým způsobem stále pracovat. Museli jsme restrukturalizovat chod kanceláře. Každý to řešil tak, jak nejlépe dovedl. Všiml jsem si, že od března do června klienti řešili spíše běžný servis. Ale od léta v podstatě doteď pozoruji zvýšený zájem o naše služby. Klienti začali využívat nižší úrokové sazby na hypotékách a nechávají si přepočítávat pojištění, protože chtějí ušetřit. Zároveň pozoruji i zvýšený zájem o pojištění zdravotních rizik.

Pokud jde o praktické fungování našeho byznysu, pandemie nám ukázala, že se dá ušetřit spoustu času například díky školení na dálku. Vidíme, že některé věci jdou dělat praktičtěji. V každém případě osobní setkání nic nenahradí. Samozřejmě je důležité se s kolegy a klienty čas od času vidět osobně.

Když se zpětně ohlédnu za rokem 2020, konkrétně pro naše podnikání to bylo velmi produktivní období, ale je pravda, že někteří klienti se dostali do velmi složitých životních situací. Držím jim palce, aby to zvládli.

Byl přechod z osobních schůzek do online světa složitý?

Nebyl složitý. Nástroje na sjednávání produktů na dálku jsme měli v INSIA připravené. Navíc čas od času bylo možné se s klientem při dodržení všech předepsaných opatření setkat osobně.

Změnila se nějak nabídka Vašich služeb v době covidu?

Nabídka služeb se nezměnila. Museli jsme jen více přejít na komunikaci na dálku. Stále nabízíme všechny služby, tak jak byli klienti zvyklí. Přibíráme nové klienty a zároveň poskytujeme plnohodnotnou péči o produkty našich stávajících klientů. I když více komunikujeme na dálku, stále k nám mohou klienti přijít bez objednání. Samozřejmě preferujeme, když nám klient nejdříve zavolá, abychom se dopředu domluvili na dalším postupu a formě komunikace, která bude klientovi nejvíce vyhovovat.

Jak hodnotíte reakci INSIA na pandemii koronaviru a na kvalitu služeb Vám jakožto poradci?

Jednoznačně výborně. Všiml jsem si, že s koronavirem nepřišlo jen omezení, lockdown a roušky, ale i alibismus. Často dnes můžeme vidět, že se někteří lidé na současnou situaci vymlouvají. Stěžují si, že nemůžou pracovat, tak jak byli zvyklí. A přitom jsou z oborů, kde ty možnosti jsou. Je potřeba si uvědomit, že internet a technologie jsou dnes na úplně jiné úrovni. Kdyby nás tahle situace potkala před 20 lety, byl by to mnohem větší problém. Jsem rád, že tenhle alibismus na centrálu INSIA nedošel a za celou dobu jsem se s ním nesetkal. I během pandemie jsem vždy dostal servis, na který jsem zvyklý. Nikdo se na nic nevymlouval a vše fungovalo tak, jak mělo.

Co vás na spolupráci s INSIA nejvíce baví?

V pojišťovnictví mi šlo vždy hlavně o vztahy a práci s klientem. A toho se mi v INSIA po celou dobu dostává. Velmi mě baví různé akce, které se pro nás INSIA pravidelně pořádá. Za tu dobu se mi podařilo vybudovat spoustu zajímavých přátelství. Rád vzpomínám na příjemné rozhovory z nejrůznějších akcí a jsem rád, že i v této těžší době jsme si k sobě našli cestu a dokázali se spojit. Velmi si vážím spolupráce s Ivanem Špirakusem, kterého považuji za jednu z největších autorit na českém pojistném trhu.

ivanpecina
(Petr Pecina a Ivan Špirakus)

Jak moc je Ivan Špirakus důležitý ve spojitosti se značkou INSIA?

Já osobně považuji Ivana za někoho, kdo si dokázal v pojišťovnictví vybudovat opravdový respekt. Má spoustu zkušeností a přesah do nejrůznějších témat. Stejně jako mě při studiu pojišťovnictví na VŠ inspirovali prof. Daňhel a prof. Ducháčková, v praktickém byznysu to byl právě Ivan Špirakus. Se značkou INSIA bude jednoznačně trvale spojen.

Vydrželo Vám počáteční nadšení pro vykonávání práce finančního poradce až do dnešních dnů?

Ano. Asi hlavně z toho důvodu, že mě ve finančním poradenství vždy bavila a stále baví především práce s klientem. Rád jednám s klienty u dobrého oběda nebo šálku kávy. Důležité je i to, že se náš obor neustále vyvíjí. V dnešní době jsou na poradce kladeny stále větší nároky a člověk se musí stále učit nové věci. Právě práce na sobě a jakási vnitřní potřeba se učit nové věci mi dodává potřebnou energii. Kdybych začal stagnovat a přestal se rozvíjet, myslím, že by mě tato práce postupně přestala bavit.

Rád využívám nejnovější technologie, které jdou rychle dopředu. To mě opravdu moc baví. Dříve jsme museli mít velký sazebník a ručně v něm hledat cenu pojištění, kterou jsme společně s dalšími údaji vypisovali do průpisového formuláře. Dnes máme k dispozici srovnávače produktů, nabídky zpracujeme na počítači, naprostou většinu smluv sjednáváme s klientem bezpapírově – třeba podpisem na tablet. Kde jsou ty časy, kdy jsem za klientem jezdil s tiskárnou? Zároveň se těším na všechny věci, které je možné ještě zlepšit. Takže moje nadšení rozhodně nevyprchává.

Na co se ve Vašem podnikání nejvíce zaměřujete?

Na prvním místě je u nás stále klient a péče o něj. Od konce minulého roku se více soustředím na rozvoj poradců. Navíc jsme začali s rekonstrukcí kanceláří. Pak bych chtěl realizovat ještě více seminářů pro veřejnost, které už děláme od roku 2005. Nejbližší semináře teď budou pravděpodobně online, případně pro menší publikum v kanceláři.

pecina1

Proč by měl klient chtít Vaše služby?

Hlavně kvůli jistotě a stabilitě naší kanceláře. S finančním poradenstvím to myslíme vážně a klient u nás má jistotu, že se o něj skutečně postaráme. Jsme v oboru už přes 20 let, z toho 15 let v síti INSIA, to je jasný důkaz, že nejsme nějakými turisty, kteří dělají poradenství na zkoušku. Věnujeme se finančnímu poradenství naplno a profesionálně.

Kde hledáte novou inspiraci a další vzdělání?

V první řadě sdílím informace s ostatními kolegy. Člověk si nesmí myslet, že všechno umí a všemu rozumí. Velkým přínosem jsou nejrůznější skupiny na sociálních sítích, kde si lidé z oboru sdílí informace. To dříve možné nebylo. Navíc mě vždy bavila odborná literatura, pravidelně ji studuji nebo si pouštím v autě audioknihy. Také jednou za čas navštívím nějaký zajímavý seminář světového formátu, v době pandemie formou online školení nebo nejrůznějších online kurzů.

Je něco, co byste doporučil veřejnosti?

Aby se lidé v této zvláštní době opatrovali. Aby měli na mysli, že i v nepříjemné situaci mají možnost svojí reakcí změnit konečný výsledek. A aby této možnosti dokázali využít.

V případě zájmu o konkrétní tipy ve vztahu k osobním financím mohu lidem nabídnout několik videí, která jsem nahrál v době prvního lockdownu. Radím v nich, jak využít konkrétních příležitostí, které přinesla koronavirová krize na finanční trh. Dále nabízím i naše odborné semináře, které pořádáme více než 15 let. Jejich cílem je předat účastníkům důležité znalosti, které by měl každý člověk znát před tím, než si uzavře finanční produkt.

Petr Pecina videa

Zároveň chci zdůraznit, že i v této době jsme plně k dispozici pro individuální rady. V průběhu osobních setkání důsledně dodržujeme předepsaná hygienická opatření. Zároveň máme k dispozici veškeré nástroje pro komunikaci na dálku.

Přeji všem hodně zdraví a vše dobré. Těším se na dalších minimálně 20 let vzájemné spolupráce.

O Petru Pecinovi

Petr Pecina vystudoval obory finance a psychologie podnikání na VŠE v Praze. Finančnímu poradenství se věnuje přes 20 let. V roce 2010 založil společnost Sagitarius - poradenská kancelář, s.r.o., která organizuje vzdělávací akce v oblasti finančních produktů a osobního rozvoje. V rámci své dlouholeté praxe se setkal se stovkami životních příběhů, které ho inspirovaly k sepsání několika publikací a sestavení mnoha vzdělávacích akcí. Je autorem vzdělávacího konceptu Osobní finanční GPS, který nabízí účastníkům unikátní přístup péče o osobní finance, včetně osobního setkání s využitím nástrojů koučingu.

Ve své práci spojuje nejen znalosti z finančních oborů, ale i psychologie, koučingu a ostatních oblastí osobního rozvoje. Neustále se vzdělává a nechává se inspirovat významnými osobnostmi a jejich myšlenkami.

Oslovil vás Petrův příběh a chcete se přidat k INSIA? Neváhejte nás kontaktovat!

Zpracoval: Jiří Staněk

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn

Žhavé novinky ze světa pojištění

ibnlnor

Užitečný adresář pojišťoven

  pojistovny banner web

Naši partneři